Jak otworzyć oczy na kreatywność?

5 08 2013

Jak wiecie istnieją 4 etapy uczenia się:w_druzynie_moc.jpg

  • Nieświadoma niekompetencja
  • Świadoma niekompetencja
  • Świadoma kompetencja i
  • Nieświadoma kompetencja.

Pierwszym etapem jest zrobienie uczestnikom zimnego prysznica. Tzn. skonfrontowanie ich z zadaniami takimi jak Latające piórko czy Do wody. Zadania te otworzą oczy na potrzebę innowacyjnego myślenia oraz schematów, które na siebie nakładamy podczas rozwiązywania problemów. Przez wykorzystanie tych dwóch prostych zadań jesteśmy w stanie w szybkim tempie przejść do kolejnego etapu uczenia się.

Świadoma kompetencja. Treningi kreatywności i twórczego myślenia są miejscem, w ramach którego uczymy się różnorodnych technik i strategii, które możemy wykorzystać podczas rozwiązywania problemów. Dlatego też potrzebne jest wprowadzanie kolejnych gier, które umożliwią uczestnikom ugruntowanie tych umiejętności w praktyce. Wykonywanie prostych zadań pod okiem doświadczonego trenera pomoże w sposób świadomy nabyć oczekiwanych przez rynek pracy umiejętności.
Naszym zadaniem podczas prowadzenia dłuższych kursów twórczego myślenia jest sprawienie, aby odpowiednie postawy, podejście do zadania, organizacja pracy stały się automatyczne. Ważnym jest to, aby osoby przez nas szkolone nie musiały myśleć o tym jakie kolejne czynności mają wykonać lub jaką technikę twórczego myślenia należy użyć.
Powyższy model jest bardzo istotnym aspektem planując procesy rozwojowe pracowników. Jest rzeczą nieodzowną aby w sposób ciągły i przemyślany dostarczać ludziom bodźce edukacyjne aby doprowadzić ich do 4 bazy i utrzymać ich w tym miejscu na długie lata. Wystarczy niewiele. Po odbyciu dłuższego szkolenia warto przeprowadzać krótkie (30 minutowy) treningi przynajmniej raz w miesiącu.
Do tego potrzebne są różnorodne materiały szkoleniowe, które sprawią, że każdy trening będzie inny oryginalny i atrakcyjny dla uczestników. Naszym pracownikom potrzebne są różnorodne bodźce tak, aby każdy następny trening był długo wyczekiwanym wydarzeniem. Im coś przynosi nam więcej przyjemności tym nasze umysły lepiej przyswajają wiedzę i umiejętności.